20.03.2016 19:11

Riv et par måneder ud af kalenderen – oplev Storbritannien!

Vi startede turen med lidt ”sommerfugle i maven”. Det var jo en stor beslutning! Men da vi forlod Danmark boblede vi af glæde og forventninger. En stærk følelse af frihed greb os - vi var kun afhængige af os selv - vi kunne gøre som vi vil - vi kunne køre i præcis den retning vi har lyst til og i det tempo vi ønskede. Og det gør vi!
Allerede ved den første overnatning indtog vi autocamperen, som vores nye "hule", vores hjem på 4 hjul! Ja, i det næste års tid, er "hjem" det sted, hvor vores autocamper er parkeret - en sjov tanke!
Vi, Bent 54 år, kursuskonsulent og Susan 41 år, webdesigner har taget en stor beslutning om at "rive et år ud af kalenderen" og rejse rundt i Europa i en autocamper. Vi valgte at gøre det nu, mens vi kan og ikke vente til "vi skal pensioneres".
I oktober 2000 lejer vi en autocamper hos Neergård Camping og laver en testtur til den store autocamperudstilling i Düsseldorf. Efter at have udvalgt vores tre ”drømmeautocampere” fortsætter vi til Alsace og afprøver campinglivet i en uges tid. På turen træffer vi beslutningen. Vi sælger vores dejlige hus og i maj måned 2001 køber vi en helt ny autocamper på grænseplader og starter på vores drømmetur. Ingen af hos har tidligere været campister!

Nu er vi nået halvvejs på vores tur

Nu er vi nået halvvejs på vores tur og det går fantastisk godt med at bo i camperen og have alle vores ejendele med os. Det skader nok ikke, at vi begge er rimelige ordensmennesker, for det gælder (for os) om at finde den rigtige plads til alting, så man ikke skal lede efter tingene eller flytte for meget for at finde det man skal bruge. Det mest brugte skal i det nærmeste skab. Tag hellere for lidt med end for meget. Man kan altid supplere undervejs. Vi har fx købt en lille el-varmeovn og en el-kogeplade for at spare lidt på gassen fordi vi alligevel betaler et fast beløb for el på campingpladserne.
Vi har ikke for mange ting liggende fremme ad gangen, så det er altid nemt og hurtigt at ”pakke sammen” og køre til en ny plads, hvis vejret driller eller vi ikke synes om campingpladsen. Vi har lavet en lille ”checkliste”, så vi fx altid husker at hive parabolen ned, lukke skabe, skuffer og loftluger, og ændre strømkilde til køleskabet. En af fordelene ved autocamperen er jo at man altid er mobil og altid har ”huset med på ryggen”.
Vi er lidt ”tryghedsnarkomaner” (hvis man kan bruge det udtryk om nogle, der har realiseret alt, for at køre ud i verden), så vi overnatter næsten altid på campingpladser. Vi har nogle gange prøvet specielt indrettede overnatningspladser, og det er en god løsning, hvis man gerne vil overnatte billigt, men i nærheden af andre (www.reisemobil.de).

Det er svært at forlade familie og venner i Danmark

Det er svært at forlade familie og venner i Danmark, og derfor er det meget vigtigt for os at have computer og mobiltelefon med, så vi altid kan hente og sende e-mails og holde kontakten ved lige. Det er rart at vide, at vi bare kan gribe telefonen og ringe til Danmark. For at familie og venner i Danmark kan følge med i vores oplevelser, har vi lavet en hjemmeside med vores dagbog, som vi opdaterer hver søndag. Det er samtidig en ugentlig meddelelse om, at vi har det godt, og alt er OK.
Vi har flere formål med turen. Vi vil gerne formindske den daglige stress, og slappe mere af og sørge for at hjerne og krop altid befinder sig samme sted. Vi ønsker at få vores energiniveau op igen, men ønsker også tid til at ”tænke tanker” og finde ud af hvad vi ønsker at bruge fremtiden til

Skal vi ”skifte gear” når vi vender hjem, og kan vi finde et drømmejob, som giver lige så meget energi, som det tager? Skal vi beholde camperen, eller sælge den, når vi vender hjem? Vi nyder alle de oplevelser vi får undervejs og alle de dejlige mennesker vi møder. Vi har fået flere nye ”rejse-venner” og det er skønt at se så utroligt mange smukke steder. Vi nyder at være så tæt sammen (selvom camperen kan virke lille, når man for tiende gang skal flytte sig for at den anden kan komme forbi).
Vi havde ikke fastlagt en rute på forhånd. Vi ville have plads til frihed og pludselige indskydelser. Èt ønskemål havde vi dog. Vi ville se den smukke natur i England, Irland og Skotland. Det undrer os meget, men på vores tre måneders rundrejse i Storbritannien mødte vi ikke én eneste dansk autocamper eller campingvogn. Vi synes at det er det skønneste rejseland vi har været i endnu. Overvældende natur, venlige mennesker, forståeligt sprog og ordentlige campingpladser. OK, det er ikke det billigste land, og en regnfrakke er god at have med, men det bør ikke afskrække dig fra alle de gode oplevelser.

Vi tog til England i sommermånederne.

Vi tog til England i sommermånederne. Vi kom fra Boulogne i Frankrig, så vi valgte at sejle med bilfærgen fra Calais til Dover for at se de berømte ”hvide klipper”. Og ja - det er dyrt, men smukt. Det billigste er at bestille overfarten på forhånd, og helst om natten. Hvis du kommer fra Danmark, kan vi også anbefale overfarten fra Hoek von Holland til Harwich.
Det krævede lidt koncentration at køre i venstre side, men vi vænnede os forbløffende hurtigt til det. For ikke at blænde andre bilister med vores asymmetriske lys fra lygterne, monterede vi klæbemærker på lygteglassene, før vi kørte fra borde. Vi aftalte nogle kodeord for at huske at køre i den rigtige (forkerte) side af vejen. Man skal lige vænne sig til at der kommer biler fra højre i en rundkørsel (i England møder man rundkørsler mange steder!) Efter kort tid følger man bare trafikken og tænker slet ikke over det mere.
Vi har tyske gasflasker med, men kunne hverken få dem byttet eller fyldt op i Frankrig eller England. En caravanforhandler nord for Folkstone udskiftede vores gasflasker og regulator til det engelske system og tilbød at opbevare vores tyske flasker for os til vi kom igen. (Samme løsningsmodel har vi senere brugt i Frankrig).
Vi tog ind på campingpladsen ”Black Horse Farm” nord for Folkstone. Vi meldte os ind i den engelske ”The Caravan Club”, for at spare 5 £ på hver overnatning på klubbens pladser. Det kostede 27£ at melde sig ind, så det hentede vi ind på fem overnatninger. Vi fik en hel æske med bøger og materialer over alle de tilgængelige campingpladser. Standarden på alle klubbens pladser er meget høj. Hvis man gerne vil spare lidt på overnatningsbudgettet, har caravanklubbens medlemmer adgang til mange små private pladser, der kun koster få pund pr. overnatning.
På de fleste engelske campingpladser betaler man forud, når man ankommer. Man skal altså bestemme ved ankomsten, hvor mange nætter man vil overnatte. Vi tog gerne 1-2 nætter for at afprøve stedet, og forlængede så opholdet, hvis vi havde lyst. På nogle engelske campingpladser, skal man betale ekstra, hvis man vil sætte fortelt op.
Både England, Irland og specielt Skotland er drømmesteder, hvis man kan lide smuk natur. Mange områder er velegnet til gode vandreture, fisketure og golf. Vi hørte mange afskrækkende historier om ”midges”, fluer der bider. De findes mest på vestkysten og i højlandet og mest på fugtige steder, fx omkring søer. Vi købte en spray, og blev slet ikke generet af dem.

I Skotland havde vi næsten altid bjerge

I Skotland havde vi næsten altid bjerge og vand i nærheden. Enten fra kysten, en sø, en flod (eller regnvejr!). Ofte kørte vi stejlt op ad snoede veje, så vi, hver gang vi rundede et nyt hjørne, kunne se endnu mere af udsigten ned over bjerge, dale og søer. Man kunne blive helt åndeløs af det!
Samtidig med at udsigten skiftede hele tiden, så skiftede vejret lige så hurtigt. Den ene øjeblik kørte vi i bagende solskin og må have solbriller på. Det næste øjeblik kørte vi igennem en kraftig regnbyge og måtte tænde lyset på bilen. Få minutter efter var det flot solskin igen.
Spænding på en Skotlandsferie - det får man nemt ved at køre lange strækninger i det nordlige Skotland på de ensporede veje. Ensporede veje er uden problemer, men når man kun kan se få meter frem fordi vejen hele tiden svinger og snor sig, og man samtidig gerne vil holde den rigtige fart på vej op eller ned ad 25% stigninger/fald, så kan det blive spændende nok. Til gengæld er det nemt at finde vej, for der er ikke mange frakørsler eller vejkryds!
Den korteste overfart til Irland er Stranraer/Larne. Det tager 1 time og det er billigst at købe en 4 dages returbillet (ca. 2000 kr.). Irland er en smuk, frodig og grøn ø med store afstande. Dublin er en dejlig by, men prøv også NordIrland. Store indhegninger og befæstede politistationer virker afskrækkende, men naturen er skøn og folk er venlige.
I Glencar i Irland så vi turens smukkeste sø, helt stille med bjergene, der spejlede sig i den blanke overflade, og som ekstra bonus, et helt vidunderligt vandfald, få minutters gang fra vejen. Jo længere vestpå man kommer, jo mere ujævne bliver vejene, så regn med lidt længere køretid.
Har du fået lyst til at kaste dig ud i oplevelserne, under trygge forhold, så lej en autocamper først og prøv denne frie rejseform. Vi må bare advare dig, du risikerer at blive grebet af det!
Før turen er et besøg hos ”Det britiske turistbureau” i København en god ide. De kan hjælpe med teaterbilletter, fodboldbilletter, information og sikkert også færgebilletter