07.04.2016 21:04

Med autocamper og cykler til Garda søen.

Tekst og foto: Familien Nielsen i Roskilde.

Årets sommerferie 2013 var planlagt til at finde sted i forbindelse med et arrangement i Tyskland, men det blev aflyst og vi skulle nu finde på en anden måde at holde ferie på.
Vi holdt et derfor et familieråd, om hvad vi så skulle i vores sommerferie.

Da vi havde camperet i mange år og tidligere havde prøvet at køre med autocamper, blev dette løsningen.

Vi var lidt sent ude, men ringede til Pia Møller hos Neergårds Camping.

Vi skulle først have været os selv og vores datter, så Pia fandt en god vogn til tre personer.
Et par dage senere, ville vores datter have en veninde med og vores søn ville også med, så jeg måtte ringe til Pia igen og hun fandt en anden passende vogn til os.
God service, tak for det.

Vi fik en ny Giottiline S30, med 3000 km på tælleren og som var indrettet med en dobbeltseng som kunne sænkes ned, samt en siddegruppe under, som kunne redes op og to store køjer i enden af vognen.
Der var cykelstativ til tre cykler bag på vognen og der var en stor markise på siden af bilen, så vi kunne få skygge i Italien.

Så gik det af sted mod Italien.

Første stop var lige efter Kassel på p-pladsen ved Hotel Hess i Neuenstein. Jeg aftalte med personalet i receptionen, at vi spiste alle 5 på deres restaurant, hvis vi kunne holde natten over på p-pladsen.
Det kunne godt lade sig gøre.

Vi tog derefter på skift et bad i camperen og selv om vi var 5 personer, var der varmt vand til alle. Det var et hotel jeg kendte fra tidligere. Gode værelser, god atmosfære og en rigtig god restaurant.
Kan varmt anbefales til et stop undervejs sydpå.

Næste stop var Füssen i Sydtyskland.

Her overnattede vi på et autocamper stop i udkanten af Füssen - lige før grænsen til Østrig.

Fina faciliteter og en god restaurant på stedet. Indkøbsmuligheder med Aldi og Lidi lige ved siden af og en god bager med friskbakt brød, gjorde at det var et rigtig godt sted. Prisen var

også god. 15 Euro for en overnatning.

Sønnen og jeg tog en tur på vores mountanbikes og kørte rundt i Füssen, som absolut var et besøg værd. En flot velholdt bymitte og lige uden for byen to store slotte, som vi kunne besøge. Heldigvis var vi på cykler, for der var mange turister i busser på stedet.

Vi fik lige cyklet rundt omkring en stor skovsø, så det var lidt træning inden strabadserne omkring Garda søen.

Cyklerne sad godt og fint på det cykelstativ, der sad bag på autocamperen. Vi havde købt et cykelcover hos Neergårds Camping, så de var også beskyttede mod dårligt vejr.

Dagen efter fortsatte turen sydpå og vi ankom til Riva Del Garda om eftermiddagen og checkede ind på Camping Maroadi i Torbole, hvor vi havde reserveret plads hjemmefra.

Campingpladsen lå lige ned til søen med forskellige størrelser pladser. Vi fik en plads bagerst på pladsen, men der var god plads til den Giotti S30, som vi var kørende i.
Der var kiosk, restaurant og gode badefaciliteter på stedet. Der var også plads til tømning af toilet og spildevandstank på stedet.

Riva Del Garda og Torbole var begge inden for gå afstand med de muligheder det nu gav.

Min søn og jeg benyttede os af, at vi havde vores mountainbikes med, så vi fik cyklet omkring 200 km i bjergene omkring Riva Del Garda inkl. Monte Baldo, så de gode pizzaer og al den anden gode italienske mad, kunne nydes med god samvittighed.

Min kone, datter og hendes veninde fik set på mange forretninger og fik også handlet noget og brugte også flittigt campingpladsens strand ved Garda søen.
Det skal her siges, at temperaturen lå på 30-35 grader om dagen og 20-25 om natten.

Ugen gik hurtigt og pludselig skulle vi hjem igen. Vi kørte nordpå og overvejede, hvilken løsning vi skulle tage overnatningsmæssigt på hjemturen.
Stemningen var mest for at køre hurtigt hjem med få stop.

Vi tog derfor kun en overnatning på vejen hjem, på en stor rasteplads omkring Hannover. Tidligere samme dag havde vi gjort holdt på en anden rasteplads, hvor vores medbragte Cadac gasgrill blev benyttet til aftensmaden.

Dagen efter var vi retur i Danmark og hjemme hos os selv efter en dejlig sommerferie i Italien.

”Vores” Giottiline S30 autocamper var med den nye type motorer, en 2.2 turbodiesel med 130 hk.
Det var rigeligt til at bringe os frem og tilbage i god behold.
Der var aircondition i førerhuset, men den kunne godt køle hele vognen til en passende temperatur, trods de høje varmegrader uden for.
Det samme var gældende for det store køleskab, som sørgede for at maden, smør og sodavand/kildevand var køligt under turen.

På turen havde jeg ført dieselregnskab og camperen kørte mellem 9,4 og 10,6 km/l undervejs på turen.
Det samlede forbrug var på 10, 2 km/l i gennemsnit.
Det var med 100-110 på fartpiloten og med de nødvendige overhalinger undervejs.

Tak til Neergårds Camping for en dejlig sommerferie.
Det bliver ikke sidste gang vi tager sådan en tur.

Familien Nielsen fra Roskilde.