31.03.2016 12:58

Holdningsændring til campingferie.

Holdningsændring er skrevet af en familie, som tidligere betragtede campingferie med en negativ holdning på grund af det dårlige image, som campingferie tidligere havde. Med stor respekt for denne holdning, kan vi alle lære, hvor vigtigt det er, at værne om den positive udvikling der er sket de senere år, hvor man betragter campingferie på lige fod med andre ferieformer. En ændring, som kun er sket ved en ændret adfærd i hele branchen og ikke mindst hos campisterne. Derved er campingferie blevet danskernes foretrukne ferieform.

Barn af tresserne.

Som barn af tresserne er jeg opvokset i charterferiens barndom , hvor salig Simon Spies og Tjæreborgpræsten satte deres præg på danskernes rejsevaner og ferieformer og åbnede vores øjne for nye og eksotiske rejsemål. Datidens campingform blev i hvert fald i min familie betragtet som
lidt spejderagtigt forbeholdt de ”frelste” eller synonym med kolonihavefolket, hvor man var overbevist om, at der stod fællessang og bajer på bordet fra morgen til aften.

Med denne holdning i bagagen har jeg prøvet alle mulige andre ferieformer end camping gennem tiden, så det var naturligvis med en følelse af at overskride nogle grænser, jeg for et par år siden prøvede at leje en autocamper stærkt tilskyndet af mine 2 børn, som begge havde prøvet at ligge i telt som spejder og med deres venners forældre på diverse campingpladser. De fortalte begejstret om legekammerater i hobetal, grill pølser, sodavand og hyggen med såvel store som små, så der var jo ikke rigtigt noget andet at stille op end at drage af sted på eventyr med en god portion skepsis i baglommen.

Vi lejer en autocamper - en forlænget weekend.

Vi fandt ud af, at vi hos Neergårds camping i Hedehusene kunne leje en camper en forlænget week-end, og hele familien drog forventningsfulde ud for at hente autocamperen, som skulle være vores rullende hjem de næste 3 dage på vores Odysee til det jyske nærmere bestemt Legoland, idet jeg tænkte, det kunne vel ikke gå helt galt, når det kun var 3 dage. Vi havde i god tid fået tilsendt en velkomstmappe med gode råd og vink om autocamperferie samt en instruktionsvideo, som blev studeret grundigt. Vi synes vi var ”godt klædt på” til at overtage vidunderet, som både havde køkken og badeværelse med en smart brusekabine med rigtig god plads til hele familien.

Kvinder kan også føre og betjene en autocamper.

Manden i huset, som ellers har sin egen mening om kvinder bag rattet, synes nu alligevel det var en god ide, at jeg også skulle køre monstrummet, som jeg jo vidste var 6meter lang og holdt idealvægten på 3500kg svarende til et normalt kørekort til personbiler. Jeg tænkte på vores lille Toyota Starlet hjemme i carporten, men den flinke instruktør fortalte, at der var mange kvinder, der uden betænkelighed lejede autocamper og kørte rundt med familien ganske problemløst. Han forklarede på en meget pædagogisk måde, hvordan alt fungerede både inde og ude, og jeg blev meget overrasket over, hvor nemt det var at køre en så stor bil, samtidig med at det var en skøn fornemmelse at have det fantastisk overblik over den øvrig trafik, man får når man lige pludselig avancerer til ”lastbilchauffør”.

Hjælpsomme naboer.

I det jyske fandt vi en dejlig plads med legeplads og nærliggende skov, hvor vi fint kunne lufte hund og mødte fra første øjeblik en fantastisk venlighed fra såvel lejrchefen som de omkringliggende campister, der hjalp os nybegyndere med bl.a. at få rigget elkablet til og gode råd om at vende vognen, så vi fik udnyttet solen optimalt. Vi fjumrede med markisen, da vi skulle rulle den ind og straks kom en professionel nabo og tilbød sin hjælp. Efter en dejlig dag i Legoland vendte vi mætte på indtryk tilbage sent på eftermiddagen, børnene var hurtig over alle bjerge sammen med de kammerater de havde mødt dagen i forvejen, og jeg satte mig udenfor med en kop kaffe. Det varede ikke så længe, før naboen et ældre ægtepar pænt hilste på og spurgte, om der var noget de kunne hjælpe med, jeg så vist alligevel ud som en nybegynder, og det viste sig senere at jeg havde parkeret vores hjem temmelig skævt, hvilket jeg slet ikke tog op som en fornærmelse men hyggede mig gevaldigt med det søde ægtepar fra Sønderjylland, som fortalte mig mange sjove historier om deres mange ferier i såvel Danmark som overalt i Europa både med deres børn og nu som pensionister.

Grill menu til hele familien.

Vi havde nogle rigtig hyggelige timer og gik så hver til sit og tændte for den medbragte grill. Børnene blev indfanget og vi nød den lune forårsaften i hinandens selskab med god mad og kortspil, indtil vi godt trætte gik i seng. Næste morgen øste det ned, og der var vist ingen af os, der havde hørt nok efter, hvordan vi fik tændt for varmeblæseren, så jeg måtte lige banke på hos mine venner fra aftenen i forvejen, som smed hvad de havde i hænderne og hjalp mig med at tænde for systemet. Det viste sig, at jeg havde glemt at tænde for gashanen, så det havde jo sin naturlige årsag. Dejligt at blive mødt af en sådan hjælpsomhed uden at føle sig dum, og vi nåede at få en hyggelig sludder, inden vi kørte videre mod vores næste mål-Skagen. Vi nåede en masse sjove og spændende ting på denne forlængede week-end og bestemte, at vi til næste sommer ville prøve lykken med kurs mod Østrig og Venedig.

Flere ture med autocamper til alperne.

Rent faktisk har vi nu været af sted op til flere gange, og jeg må heldigvis indrømme at min barndoms fordomme er blevet modbevist. I sommer, hvor jeg var alene af sted med min søn, skete det værst tænkelige, at bilen lige pludselig ikke ville starte, efter vi havde holdt hvil på en rasteplads i det franske. På bedste skolefransk fik jeg hjælp af nogle flinke lastbilchauffører, som fik lidt ondt af os, de skiftede sikringer men intet hjalp.

Uheld på turen til Paris.

Heldigvis vidste jeg, at man altid var sikret hjælp, når man lejer en autocamper hos Neergårds camping, fordi bilerne er kasko forsikrede og har Falcks udenlands service til de dansk indregistrerede biler og Europæiske til bilerne, man lejer i Tyskland og Sverige, hvilket betyder, at man altid er sikret hjælp, så man ikke står med håret i postkassen et eller andet sted i verdenen. Jeg ringede til det opgivne nummer i Danmark, som fluks sørgede for, at der i løbet af 20 minuttet kom en slags Falck bil kørende, som skiftede en dimmer uden det kostede mig en krone. Vupti var vi uden de store problemer eller forsinkelser igen parate til at opleve verdenen, denne gang var målet Disneyland Paris og et besøg øverst oppe i det oplyste Eiffeltårn - et fantastisk syn, vi sent glemmer.

Autocamper-ferie giver stor frihed og mobilitet.

Det bedste ved at køre ud i det blå og nyde den frihed, som en autocamper byder på, er mobiliteten
og glæden ved ikke at være låst fast 8 døgn på samme sted, men starte sin dyt og stoppe et eller andet naturskønt sted og f.eks. tage en dukkert eller en middagslur i solen, hvis man lige pludselig ikke orker at køre længere. Vi har jo vores hjem med os og kan spise en hyggelig frokost i det grønne og lade batterierne op, inden vi kører videre. Som en sidegevinst er mine børn blevet meget mere interesserede i at lære fremmed sprog, da de meget nemmere knytter venskaber med andre børn og unge fra andre steder i verdenen rundt omkring på camping pladserne og synes det er mægtigt sjovt at handle ind i de lokale supermarkeder, selvom sprogkundskaberne måske indskrænker sig til Guten Tag og Bon Jour.