20.03.2016 08:59

Autocamper-ferie!

Autocamper-ferie!
- Højdepunktet af individuel ferie

Den fuldkomne, totale og helt vidunderlige følelse af frihed på ferieturen kan være vanskelig at opnå - men med en autocamper kan man faktisk komme tæt på!

 

Alle de eventyrlige drømme!
Ønsker man at opnå noget særligt her i tilværelsen må man betale for det. Man får ikke ret meget forærende i vore dage. Slet ikke hvis det drejer sig om fjerne, spændende feriemål, som f. eks. Laplands uendelige vidder med en lille afstikker til Nordkap, eller Tyrkiets og Grækenlands mere afsides og ukendte områder, hvor charterturisterne ikke når ud. For slet ikke at tale om de nordvestlige egne af Spanien og Portugal, her kommer i hvert fald kun entusiasterne, som vil betale for det.

Penge!? Næ, det er ikke lige dem vi tænker på. Som det så ofte før er fastslået er penge noget man forudsættes at have, ikke noget man taler om.

Nej, det er eventyrlyst, opfindsomhed og frihedstrang, der vil drive dig mod den usædvanlige ferie, hvor du for en stund lægger din udmærkede hverdag bag dig og lader dig indfange i denne globetrotterlignende tilstand, hvor du oplever glæden ved, at nu bestemmer du stort set selv mod hvilket verdenshjørne, du vil dreje hjulene og dermed dig selv, din familie og hele det praktiske indbo. Du kan følge motorvejen, intuitionen, landkortet, den smalle landevej eller måske bare en stjerne på himlen - du bestemmer!

Men det kræver planlægning, ikke mindst hvad angår det udstyr, man skal bruge for at være helt uafhængig af den såkaldte civilisation.

Har du nogen sinde haft ungerne med på charterferie: Utidige i flyet, larmende i restauranten, pivende om aftenen?
Eller har du siddet i et mikroskopisk sommerhus ved Vesterhavet og brugt 14 regndage på at spille ludo? Eller knoklet Bornholm rundt på cykel med to-mands telt og tøj, der bare blev ved med at være vådt?
Eller været på forretningsrejse i udlandet og boet på et hotel, der lå så langt væk, at tegnebogen blev slank bare af taxiregningerne?
Eller, eller, eller - der er rædselseksempler nok, men der findes en løsning, og opskriften er uhyre enkel:

Du skal bruge en autocamper
- men du skal starte med at leje en autocamper. Naturligvis kan man købe en autocamper, men der findes så mange forskellige modeller, indretninger, fabrikater, typer, motorstørrelser. Der findes alkovemodeller, kassevognsmodeller, fuld-integreret modeller og halv-integreret modeller. Ingen kan vælge rigtigt mellem dette store udvalg, hvis man ikke har prøvet det. Derfor - start med at leje en autocamper. Vi startede med at leje en autocamper hos Neergårds Camping i Hedehusene og vi valgte at få den udleveret fra den tyske afdeling i Burg på Fehmarn.

Alt blev ordnet i Hedehusene - vi skulle bare hente autocamperen i Burg, hvor vi kunne parkere vor privatbil i ferien. Burg ligger kun 6-7 kilometer fra færgehavnen i Puttgarden og ligger således på vor tur, når vi skal køre syd-på. I Burg blev vi betjent af dansk personale, som gav os en grundig instruktion i autocamperens teknik. For os var det vigtigt, at dette foregik på dansk, således at vi forstod alt om teknikken. Når vi valgte Burg, var det naturligvis også fordi vi kunne spare mange penge i forhold til at leje autocamperen i Danmark.

Du vil ikke fortryde det

Vores baggrund for at okse ud i verden i en autocamper var først og fremmest, at vi er bidt af en gal campist. Den første spæde campinglyst fødtes i barndommens spejdertelt med bål om aftenen, madlavning over åben ild og wc i det, der dengang hed "Trine" og skulle tømmes, og indholdet nedgraves pr. håndkraft. Dernæst kom ungdommen med studier i Paris, hvor bopælen var et villatelt på en campingplads. Så voksenlivet med villatelt, Camp-let og senere campingvogn - gennemført luksus med centralvarme, køkken og toilet. Og nu luksus i mega størrelse, flødeskummet på isvaflen, cremen i lagkagen:

 

Autocamper.

Har man én gang prøvet det, vil man næppe nogen sinde campere anderledes - hvis økonomien klarer det. Autocamperen har mange fordele - her blot et par af dem:
1. Den er praktisk, fordi copiloten kan rejse sig og hente ting inde i beboelsesområdet: Landkort, lommetørklæde, noget koldt at drikke.
2. Børn kan opholde sig i kabinen under kørselen, en gevaldig fordel. Ord som "vi keder os, hvad skal vi lave?" bliver sjældne, når der er ludo og lego i skabet over ungerne.

Lyseslukkere vil indvende, at autocamperen har en væsentlig ulempe:
Man må konstant køre med den, fordi man ikke har en bil.
Sandt nok, men det problem løses jo med et par cykler på bagsmækken. Eller man kan være så tjekket, at indkøb planlægges omhyggeligt, så man ikke behøver at køre hver dag. Og det er ikke så besværligt - sådan kører man jo husholdningen hjemme.
I øvrigt kan det også vendes til noget positivt, at man har vognen med sig. Som hvis man for eksempel skal handle lidt og vil ud at spise om aftenen.
Man kører ind til byen, handler, vandrer tilbage til autocamperen, anbringer indkøbene i køle- og køkkenskab og sætter sig dernæst til en lille slapper med benene oppe og en minidrink. Hvorefter man går på restaurant og slipper for at erlægge noget for aperitiffen.

 

Ferien starter i det øjeblik, I sætter jer i autocamperen og drejer tændingsnøglen. Tag den med ro.
Alt for mange ferier er blevet ødelagt, ved at man stresser deruda'. Og det er jo ikke nødvendigt. Overnatter I uden for campingplads koster det ingenting - i modsætning til hotelturisterne har I jo hytten med jer. Men pas nu på... brug den sunde fornuft, hvis i overnatter uden for campingpladserne. Gør det ikke hvor som helst - tænk på jeres sikkerhed.

Der er heller ingen der siger, I skal se både Paris og Venedig inden for to uger. Sparegrisen er forhåbentlig kun tømt, ikke slagtet, så I når nok resten næste sommer. Autocamperen er ikke sart for forkert pakning af bagage og udstyr som campingvognen er. Men pak alligevel med omtanke. For eksempel efter den gode regel at lægge tunge ting ned i gulvmagasinerne, intet porcelæn eller tunge ting i overskabe og ingen flasker eller tunge ting i toiletskabene. Det kan være ret ødelæggende for familiehyggen, hvis et overskab går op, så Peder får noget tungt i hovedet, når han sidder og spiller ludo - og efter Peder's hoved rammer det også bordpladen og det hele resulterer i, at Peder hyler og bordpladen skal udskiftes til dyre penge. Pak nedefra og op rent vægtmæssigt. Selv om det ikke sker så hyppigt kan en autocamper, ligesom en campingvogn få slagside, så overskabene går op under kørselen.

Da vi debuterede i luksuscamping, skete det på en rejse gennem det østlige Tyskland, Østrig, det sydlige Tyskland og det sydlige Frankrig. Og forinden overvejede vi nøje, hvordan vi kunne sikre os selv, "vores" vogn og vore ejendele.

Creditcards er udmærkede, men det er ikke alle steder, man kan betale ned plastic, så rede penge skal der med. For vort vedkommende blev operation "kontanter i autocamperen" løst på følgende enkle måde: Bagest i det hjemlige klædeskab hittede vi en gammel metalbox. I redskabsskuret lå en hængelås, og de tre ting blev bokset fast i det vanskeligst tilgængelige af autocamperens magasiner.

Kontanter hentede vi i løbet af turen frem med nogle dages mellemrum. Vi fordelte dem mellem os i to tasker, vi bar tæt på kroppen, når vi færdedes uden for autocamperen. Vi kom lykkeligvis ikke ud for tyveriforsøg, men det var en tryg fornemmelse, at vi havde gjort noget for at sikre os.

Som tidligere nævnt handler det også om sikkerhed, når man skal beslutte, hvor man vil overnatte. En campingplads er naturligvis altid den bedste løsning og den sikreste. Men i en autocamper har man ikke brug for alle de faciliteter, sådan en giver, og så skulle pokker da betale for dem. Løsningen er enkel: Man overnatter, enten hvor man er blandt mange, eller hvor man er helt alene. Indtil den dag, man får afgørende brug for at vaske, se andre mennesker og slappe af flere dage i træk. På motorvej er det nemt nok: Ind, hvor lastbilerne overnatter, og hvor tankene er døgnåbent.
Dér beskytter man hinanden.
Og har man forladt de store veje, er det ingen dum idé at overnatte dybt inde i en skov eller på en mark langt ude på landet. Der forestiller røvere sig næppe, at man vil befinde sig. Men husk at spørge bondemanden, inden du benytter hans mark.

Man kan også vælge at spise middag på en restaurant og overnatte udenfor. Har man lagt penge for et måltid er der ikke nogen, der beder én forføje sig, og samtidig har man den beskyttelse, andre mennesker giver.

Alle campister har givetvis hørt om revolverbevæbnede tyve, der overfalder ens campingvogn eller autocamper og beordrer beboerne ud på vejen, mens de selv forsvinder med vognen - sikre på at komme af sted med det, for det tager tid at mobilisere politi i den situation.

Nu skal man ikke male Fanden på væggen, for faktisk er det meget få danskere, der kommer ud for en sådan oplevelse. Men det skader jo ikke at tage fornuften med. Derfor følgende gode råd. Forlad aldrig din autocamper på en ubemandet parkeringsplads i byen, ved vejen eller ved et supermarked. Det er ikke en almindelig bil, du parkerer, det er jo dit hjem med alle dine ejendele til ferieturen. Det ved tyven og derfor er risikoen for tyveri disse steder helt almindelig. Derfor, bør én altid blive tilbage i autocamperen.

I den forbindelse: Leje af autocamperen omfatter forsikring. Men det gælder ikke personlige ejendele og værdier.

 

Så tjek med forsikringsselskabet eller tegn en forsikring i Europæiske
Når alle de kedelige, praktiske ting er overstået, kommer man til det væsentlige - det, man har glædet sig til som et lille barn til juleaften: At tage autocamperen i besiddelse og starte motoren mod nye mål.

Vi er helt syge med den følelse, man har, når man ligesom truckdriverne på USA's vejnet starter dagens kørsel med at synge "On The Road Again" - uden at vide, hvor man skal tilbringe næste nat. Den følelse af frihed ville vi ikke bytte med noget som helst.

Også fordi man samtidig har en tryg tilfredsstillelse ved at vide, at "der er grænser for, hvad der kan komme bag på mig nu, hvor jeg har min seng, mit køkken og mine ejendele med mig."

På vores jomfrurejse tillod vi os at være nogle skrækkelige luksusdyr. Skønt vi kan var fire, kørte vi i en Hymer-Camp med soveplads til 6 personer. Det lærte os, at fire personer i en seks personers autocamper er fint og senere har vi erfaret, at to personer i en fire - fem personers er fint. Et godt råd er, at man aldrig er for mange i en autocamper og aldrig to familier.

En af de ting, der giver sådan en rar følelse med en autocamper, er, at vognen er et lukket system. Ikke noget med at stille en spand under afløbet til opsamling af spildevand, ikke noget med at hale en toilettank ud af toiletrummet - gennem beboelsesrummet - for at tømme den og ingen følelse af, at man forurener naturen. Vand til køkken og toiletrum får man fra ferskvandstanken. I vort tilfælde rummer den 100 liter, og det rækker langt - medmindre man tager brusebad flere gange daglig, og den luksus kan man jo gemme til en campingplads. Ferskvandstanken kan man gratis fylde på tankstationer, og det er superenkelt.

Det brugte vand opsamles i en spildevandstank, også med en kapacitet på 100 liter. Og denne tank tømmer man over en afløbsrist på en campingplads eller tankstation blot ved et enkelt greb om et håndtag, der sidder under vognen.

Når det gælder elektricitet, kører vognen på 12 volt, vel at mærke med to batterier, så man ikke risikerer at tømme det batteri, der driver bilens motor. Batterierne oplades, når man kører, og i den situation slår man også køleskabet over på 12 volt. Køleskabet får strømmen direkte fra bilens generator, så man kan være sikker på at batterierne er fuldt opladet, når man kommer frem. Af sikkerhedsgrunde skal gassen være lukket på hovedhanen i gasrummet under kørsel.

Vandtankens og batteriernes tilstand kan man konstant tjekke på et kontrolpanel, der fortæller, hvor meget der er tilbage i tanke og på batterier. Vognens varmesystem kører på gas, og med hensyn til varme har autocamperen yderligere en fordel frem for campingvognen: Varmen i bilens førerhus trænger bagud i beboelsesafdelingen, så man ikke stepper ind i en iskælder, når man rejser i koldt vejr - hvilket man gør i campingvognen.

Også toilettet fortæller, hvornår det er fuldt. Og vent ikke med at tømme det, til fuldtfeltet er helt rødt - I risikerer, at det skvulper over. Overalt i Europa finder I specielle tømningssteder for kemiske toiletter på campingpladser, tankstationer og også på en del rastepladser.

Når vi var helt eksede af begejstring, da autocamperen førte os gennem bjergene omkring Kassel, skyldtes det blandt andet, at vi flere gange har gjort den samme tur med campingvogn og varevogn. Og selv om det teoretisk var en fin kombination, sad vi og skubbede kroppen hjælpende fremefter, når vi skulle forcere selv et mindre bjerg. Anderledes her: Autocamperens motor er tilpasset vognens vægt også i lastet tilstand.

I det sydlige Tyskland besøgte vi venner, vi traf for første gang på en spansk campingplads for 15 år siden. Det er altid hyggeligt at mødes for dels at udveksle gamle minder, dels fortælle, hvordan alting går i dag.

Og hvor er det herligt, at man har sit "hus" med sig. Vi skal ikke beslaglægge badeværelset næste morgen. Vi overnatter, spiser morgenmad og gør os i stand i autocamperen næste dag - og så kan vi mødes til en formiddagsbajer eller et svalende glas tysk hvidvin, når vi alle fire er parate til det.

I Tyskland kører man naturligvis på gratis motorvej - medmindre man specielt er på jagt efter tysk landsbystemning. I Frankrig tegner sagen sig anderledes, for her koster motorvejskørsel unægtelig mange kostelige feriekroner. Så er vejene til gengæld de rene stuegulve. Har I travlt med at komme ned til Sydens sol, kan I eventuelt vælge at køre på motorvej sydpå og på hovedvej (Route Nationale), når det går hjemad.

Vælger I det, får I et helt nyt hold oplevelser, når det går mod nord, og det er jo ikke så dårligt. Et af de spørgsmål man får stukket ud, når man planlægger ferie i autocamper, er: Må man parkere autocamperen hvor som helst natten over?

Og svaret er: Ja, det må man, hvis der ikke direkte er markeret parkering forbudt. Men selvfølgelig iagttager man visse høflighedsregler. Planlægger man for eksempel at overnatte på en bondemands mark, er det naturligt at spørge om det er OK. Men på offentlig område er der ikke lovhjemmel for at nægte autocamperens beboere overnatning.

En undtagelse er der imidlertid i det sydlige Frankrig, som vi befandt os i en stor del af vores ferie. Både ved Den franske Riviera og nordligere i Provence og Alsace er der nemlig hver sommer store skovbrande. Derfor er der visse sikkerhedsforanstaltninger.

På vores tur nordpå ad hovedvejen gennem De provencalske Alper og Jurabjergene støder vi ofte på et skilt med teksten "Camping sauvage interdit" (Vild camping forbudt) og det bør og skal man respektere. Det gør heller ikke så meget, for der er langs vejene et stort antal små campingpladser, som det er utroligt billigt at overnatte på.

At det kan undre, at man har lov til at kalde det en campingplads, blot man har etableret et toilet, en vaskekumme og en udendørs vandhane, er en anden sag. Under alle omstændigheder gør det ikke noget, for faciliteterne har man så rigeligt i autocamperen.

Men prøv det hele:
Prøv en befærdet rastplads og bondemandens mark, en primitiv campingplads og en rigtig velordnet, vennernes indkørsel og restaurantens parkeringsplads.
Med en autocamper bliver det hele en oplevelse.

Rigtig god fornøjelse

Jens og Helle, Gitte og Peder

 

10 Tjekpunkter inden start:

  1. Er der gas i gasflaskerne - og kan de fyldes undervejs?
    2. Hvordan fylder du ferskvandstanken og tømmer spildevandstanken?
    3. Hvordan tømmer du toilettet?
    4. Hvor måles oliestanden på bilens motor? Tjek hver gang du tanker!
    5. Hvordan tændes køleskabet på gas eller på el. og hvordan tændes kabinevarmen?
    6. Hvor er reservehjul og værktøj?
    7. Hvor er vandslange med studse og el. kabel til 220 volt?
    8. Hvordan tændes for det varme vand?
    9. Hvordan reddes der senge?
    10. Hvor ligger bilens papirer og instruktionsmateriale?